Bazą projektu "Kupiec" jest seria performing lectures na temat utworu Mikołaja Reja, dawanych w tym sezonie przez Zadarę i Pawła Sztarbowskiego. Fragmenty nagranego wykładu, radiowego wywiadu, kilka scen z dramatu zainscenizowanych niefrasobliwie przez dwóch aktorów - oto projekt Zadary. Nie nazwałbym go eksperymentem: eksperymentem mogłaby okazać się dopiero próba inscenizacji monumentalnego utworu, której jednak - o czym skwapliwie informują nas aktorzy - Zadara się nie podejmuje. Jego projekt najsłuszniej chyba nazwać popisem. Popisem reżyserskiej swobody, sprawności i chyba także bezczelnej śmiałości budowania teatru z niczego - z paru pomysłów, które nie są ani "nowe", ani zaskakujące, ale też nie zgłaszają takich ambicji, składając się na całość migotliwą i zabawną.

 

Kluczowym pomysłem było wyprowadzenie części inscenizacji na ulicę, przed przeszkloną ścianę teatralnego Muzeum, w którym rozgrywa się przedstawienie. Dialog apostoła i Chrystusa wrzucony w krajobraz krakowskiej ulicy, pomiędzy turystów, przejeżdżające samochody, pod szyld baru Rooster - mocą tego niewinnego teatralnego gestu nabiera zagadkowego wymiaru rozmowy ważnej, żywej, w jakiś sposób decydującej. Przeniesionej w rzeczywiście inny, niecodzienny wymiar... Strategia Zadary polega na prowokowaniu takich metateatralnych wydarzeń. Na stwarzaniu możliwości, że gdzieś na boku i bez wyraźnych intencji jakiś fragment tekstu uderzy w nas z zaskakującą siłą, z nieoczekiwanej strony.

 

Dlatego trochę obcym ciałem w przedstawieniu wydają się puszczane z offu fragmenty wykładów, w których Rej staje się na przemian Wittgensteinem, Heideggerem, ojcem psychologicznego teatru... Wbrew tym pretensjonalnym rewelacjom, w obrębie projektu Zadary tekst Reja funkcjonuje niczym obcy obiekt, który z zainteresowaniem obracamy w rękach, szukając szczelin i znaków szczególnych, nieustannie komentując. Pokawałkowany, ukazany w serii zbliżeń "Kupiec" staje przed widzem jako temat ciekawy, otwarty i niewyczerpany - samo poszukiwanie i penetrowanie tekstu staje się tematem.»